فهرست محتوا

وکیل جرایم رایانه ای کیست ؟

امروزه با پیشرفت چشم گیر در عرصه ی ارتباطات رایانه ای و پیشرفت روز به روز تکنولوژی ، شاهد استفاده و تاثیر رایانه و اینترنت در زندگی روزمره هستیم و امروزه کمتر کسی است که از رایانه و اینترنت و برنامه های اینترنتی موجود استفاده نکند. و این خیلی طبیعی است که با گسترش استفاده رایانه و اینترنت شاهد به وجود آمدن جرایم رایانه ای و سایبری هستیم که در حال افزایش نیز می باشند و این امر مراجعه به وکیل جرایم رایانه ای و سایبری را ناگزیر کرده است وکیلی که باید از حیث قوانین رایانه ای و همچنین از حیث فنی دانش و آگاهی کافی را داشته باشد تا به بهترین نحو به شما در زمینه ی جرایم رایانه ای و سایبری کمک کند.
با درنظر داشتن اینکه امروزه، فضای سایبری و اینترنتی همواره رو به توسعه و گستردگی بوده، روشهای ارتکاب جرم در این حوزه نیز افزایش داشته است. علاوه بر این، وقوع جرم در فضای اینترنت و با استفاده از ابزارهای همچون رایانه و تلفن همراه آمار بالایی را به خود اختصاص داده است؛ لذا وکیل جرایم رایانه ای با داشتن دانشی به روز و متخصصین مسلط به جرایم سایبری و قوانین این حوزه، تمامی پروندهای سایبری شما را به نتیجه مطلوب خواهد رساند. وکیل جرایم رایانه ای  یا وکیل سایبری در میان انواع متخصصین که یک تیم حقوقی در خود جای می‌دهد، تخصص نسبتاً جدیدی است که حیات آن تقریباً با ظهور جرائم سایبری و نیاز به وکیل برای پلیس فتا مقارن است. وکیل سایبری به جرات نیازمند تخصص و دانش بسیار بیشتر، عمیق‌تر و جامع تری نسبت به سایر حوزه های وکالت می باشد.
باتوجه به مطالب گفته شده ؛ به منظور رسیدگی به جرایمی از این دست، به یک وکیل متخصص نیاز داریم که در مورد جرائم اینترنتی دارای تجربه و تخصص کافی باشد و با تسلط کامل بر روی قوانین جرائم سایبری بتواند بهترین راه حل را برای رفع و رجوع این پرونده ها ارائه نماید.
بنابراین می توان گفت، وکیل جرایم رایانه ای ، وکیل پایه یک دادگستری است که به طور تخصصی در حوزه فضای سایبری و رایانه فعالیت کرده و به دعاوی مربوط به جرایم اینترنتی و مجازی آشنایی و تسلط کافی دارد.

وکیل جرایم رایانه ای کیست ؟

چرا باید به وکیل جرایم رایانه ای مراجعه کرد ؟

در نظام حقوقی ما برای جرایم رایانه ای و سایبری قانون خاص جرایم رایانه ای به تصویب رسیده است و دادسرای این جرایم نیز در تهران تشکیل شده است ، به دلیل جدید بودن این جرایم و تغییرات روز به روز فناوری های رایانه ای شما می بایست به وکیلی مراجعه کنید که آشنایی کامل در این حوزه را داشته باشد و به اصطلاح وکیل جرایم رایانه ای باشد. بی شک وکیلی که بخواهد در این حوزه به خوبی عمل کند قبل از هرچیز باید نسبت به رایانه و اینترنت اطلاعات کافی را داشته باشد وگرنه شاهد عدم موفقیت وکیل در جرایم رایانه ای و سایبری خواهیم بود.
نظر به اهمیت و حساسیت فضای اینترنت و رایانه، حضور یک وکیل جرایم سایبری خوب که بر انواع مصادیق جرائم رایانه ای و آیین دادرسی دعاوی جرایم سایبری اشراف کامل داشته باشد، ضروری است. چنانچه به دنبال گرفتن بهترین وکیل جرایم رایانه ای در تهران جهت وکیل پلیس فتا و یا پرونده سایبری خود هستید،  مجموعه حقوقی وکیل فلاح آماده است تا شما را از مشاوره و خدمات بهترین وکیل جرایم سایبری متخصص خود در این حوزه بهره‌مند سازد.

تماس با وکیل جرایم رایانه ای

درخواست وکیل جرایم رایانه ای

مصادیق جرائم رایانه ای

مصادیق جرایم رایانه ای و سایبری

جرم به هر رفتاری اعم از فعل یا ترک فعل گویند که در قانون برای آن‌ها مجازات تعیین شده باشد. جرم رایانه‌ای نیز اغلب به صورت فعل و با انجام دادن کاری است و در هر صورت یک سری تخلفاتی که منجر به اختلال در سامانه رایانه‌ای و به نحوی از طریق اینترنت صورت می‌گیرند، برایشان مجازات تعیین شده است.
آن دسته از افرادی که آشنایی با جرم رایانه‌ای ندارند و تا به اکنون یا این جرائم مواجه نشده‌اند، این سوال در ذهنشان مطرح می‌شود که منظور جرم رایانه‌ای چیست؟ جرائمی که در حوزه اینترنت و با استفاده از ابزارهای رایانه و یا مخابراتی شکل می‌گبرند، تحت عنوان جرائم رایانه‌ای شناخته می‌شوند.
در این دسته از جرائم، وسیله و ابزاری که مجرمین از طریق آن اقدام به ارتکاب جرم می‌کنند، سیستم‌های مخابراتی و اینترنتی بوده که به تبع آن اطلاعات شخصی افراد را به راحتی تصاحب می‌کنند. در قانون، تعریف کلی و جامعی از جرم رایانه‌ای نشده است و تنها مصادیق و مجازات آن بیان شده است. کارایی و مزایای قابل توجهی که سامانه‌های رایانه و یا مخابراتی و به طور کلی فضای اینترنت دارند، سبب سوء استفاده افراد زیادی شده است و از طریق مرتکب جعل، کلاهبرداری، جاسوی رایانه‌ای و جرائم دیگر می‌شوند.در این دسته از جرائم، متخلفین به سیستم‌های کامپیوتری دیگران نفوذ پیدا کرده و در این صورت می‌توانند اطلاعات شخصی آن‌ها را دریافت کرده و از دارندگان اطلاعات سوء استفاده کنند.

مصادیق جرم رایانه‌ای بر اساس قانون جرایم رایانه ای مصوب ۱۳۸۸ عبارتند از :

  • هک سامانه مخابراتی و رایانه‌ای و یا همان دسترسی غیر مجاز به این ابزارها
  • شنود غیر مجاز مرتبط با سامانه و داده‌های مخابراتی و رایانه‌ای
  • جعل رایانه‌ای
  • جاسوسی رایانه‌ای
  • مختل کردن سامانه‌های اینترنتی
  • کلاهبرداری اینترنتی
  • سرقت اینترنتی
  • جرائم علیه اخلاق و عفت عمومی
  • نشر اکاذیب و هتک حیثیت
  • انتشار محتویات آموزشی غیر مجاز و در دسترس قرار دادن آن‌ها

بررسی چند نمونه از جرائم رایانه‌ای

مرجع اصلی و قانونی که می‌توان برای رسیدگی به جرائم رایانه‌ای به آن رجوع کرد، قانون جرائم رایانه‌ای است که مراجع قضایی نیز برای صدور احکام این جرائم، قانون مزبور را مبنا و ملاک اصلی رسیدگی به جرم در نظر می‌گیرند. شما می‌توانید برای شکایت در راستای هر یک از این جرایم با وکلای این مجموعه از طریق راه های ارتباطی معرفی شده در سایت مشاوره حقوقی بگیرید.

کلاهبرداری اینترنتی:

ماده ۱۳ قانون جرایم رایانه ای مصوب ۱۳۹۲ مقرر کرده :”هر کس به طور غیر مجاز از سامانه های رایانه ای یا مخابراتی با ارتکاب اعمالی از قبیل محو ، ایجاد یا متوقف کردن داده ها یا مختل کردن سامانه وجه یا مال یا منفعت یا خدمات یا امتیازات مالی برای خود یا دیگری تحصیل کند ، علاوه بر رد مال به صاحب آن ، به حبس از یک تا پنج سال یا جزای نقدی از بیست میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.”

  • عمده روش های معروف کلاهبرداری رایانه ای از طریق موارد ذیل می باشد :
    فیشینگ -درگاه پرداخت جعلی 
    اسکیمر-کارت بانکی جعلی
    پیامک های تبلیغاتی و قرعه کشی
    سرقت اطلاعات هویتی
    سایت های شرط بندی جعلی

انتشار محتویات خصوصی مردم در فضای مجازی :

محتویات خصوصی مردم یا همان عکس و فیلم و سایر اطلاعات محرمانه در صورتی که انتشار و توزیع آن‌ها در فضای مجازی صورت گیرد، می‌تواند رفتاری مجرمانه باشد. جرم انتشار عکس یا فیلم خصوصی افراد در اینترنت مستند به ماده ۱۷ قانون جرائم رایانه و در فصل پنجم از این قانون با عنوان هتک حیثیت و نشر اکاذیب است.

مرتکب با هدف اخاذی از دارنده عکس و یا فیلم او را تهدید می‌کند که اگر به او پول ندهد و یا یک کاری را انجام ندهد، تماما این محتویات در فضای مجازی منتشر می‌شود. به جهت آن که عکس و محتویات خصوصی جز اسرار زندگی افراد محسوب می‌شود و تمایل ندارند که این محتویات در دسترس همگان قرار گیرد، اگر فردی با قصد سوء استفاده اقدام به منتشر کردن آن‌ها کند، مجازات او حبس از ۹۱ روز تا دو سال به همراه جزای نقدی از ۵۰۰ هزار تومان تا چهار میلیون تومان است.

شنود غیر مجاز :

از مصادیق دیگری که می‌توان در رابطه با جرائم رایانه‌ای مطرح نمود، شنود غیر مجاز است که شرایط کلی این جرم مستند به ماده ۲ قانون جرائم رایانه است.

طبق این ماده، هر فردی که به نحو غیر قانونی، محتوا در حال انتقال از طریق ابزارعای ارتباطات عمومی در سامانه مخابراتی و رایانه ای را شنود می‌کند، مجازات او جزای نقدی یک میلیون تومان تا چهار میلیون تومان یا حبس از شش ماه تا دو سال می‌باشد.

جعل رایانه‌ای:

جعل رایانه‌ای به عنوان جرائم دیگر در حوزه فضای مجازی و ابزارهای رایانه است که مجازات این جرم در مود ۶ و ۷ قانون جرائم رایانه مورد بررسی قرار گرفته است.

طبق قانون، افرادی که به طور غیر مجاز، مرتکب اعمالی نظیر تغییر و یا ایجاد داده‌های قابل استناد و یا تغییر در داده یا اطلاعات کارت‌های حافظه یا قابل پردازش در سامانه رایانه‌ای نماید، مرتکب جرم جعل رایانه شده و مجازات او حبس تعزیری از یک تا پنج سال به همراه جزای نقدی دو میلیون تومان تا ده میلیون تومان است.

انتشار عکس و فیلم مستهجن در اینترنت :

از دیگر جرائم رایانه‌ای می‌توان به جرم انتشار عکس و فیلم‌های مستهجن در فضای مجازی اشاره نمود. فردی که تصاویر و فیلم‌های مبتذل با محتویات برهنگی زن و مرد و انجام آمیزش جنسی دارد، در صورتی که این محتویات را در سایت و فضای مجازی منتشر کند، طبق قانون مرتکب جرم شده و مجازات او برابر ماده ۱۴ قانون جرائم رایانه است.

گاها قصد افراد از انتشار و توزیع محتویات مستهجن، تجارت و کسب درآمد است که این مورد نیز جرم بوده و مجازات ماده فوق‌الذکر اجرا می‌شود. مجازات انتشار، توزیع، فروش و تولید محتویات غیر اخلاقی و مستهجن در فضای مجازی، حبس و جزای نقدی است که بر اساس میزان شدت جرم و موارد دیگر، قاضی می‌توان هر دو مجازات حبس و جزای نقدی را برای مرتکب در نظر بگیرد.

ویژگی های یک وکیل جرایم رایانه ای خوب چیست ؟

با توجه به این موضوع که بحث دنیای تکنولوژی و فضای اینترنت یک موضوع تقریبا جدید میباشد و قوانین آن داخل کشور ایران از سال ۱۳۸۸ تصویب شده است بهتر این هست که افراد اگر در زمینه های اینترنتی و تکنولوژی دچار مشکلات حقوقی شدند به این دلیل که اکثریت مردم از قوانین موجود اطلاعات کافی نداشته و به روند دقیق امور حقوقی اگاه نیستند حتما به وکیل متخصص سایبری مراجعه کنند و به نظر می رسد که استفاده از وکیل متخصص کارساز باشد تا وکیل مورد نظر با تسلط و اشراف بالایی که بر روی حوزه جرائم اینترنتی دارد احتمال حل مسئله و پیروزی در پرونده بالا ببرد. چراکه در چنین وضیعتی به جای آنکه قوانین در روند راه یابی پرونده تاثیرگذار باشد بیشتر طرز برخورد و نحوه دفاع وکیل جرایم رایانه ای است که در رای دادگاه و درصد موفقیت پرونده موثر می باشد.

در صورتی که وکیل متخصص کیفری، دارای تجربه و حسن سابقه در موضوع خاص جرایم رایانه ای باشد، به این شخص عنوان بهترین وکیل جرایم رایانه ای داده می شود. چراکه این شخص بر اساس دانش و تسلط بر قوانین و مقررات مربوط به جرایم رایانه ای به صورت عمده در حوزه جرایم رایانه ای وکالت نموده و تجربه بسیاری به دست آورده است. همچنین بهترین وکیل جرایم رایانه ای شخصی است که بر روند عملی دادگاه ها اشراف داشته باشد؛ تا قادر باشد در جلسه مشاوره حقوقی، دیدگاه و نظر حقوقی درست و اصولی را نسبت به سرنوشت دعوا برای موکل خود ارائه نماید.

  • جمع آوری و مستندسازی شواهد
  • تشخیص نوع جرم ارتکابی
  • اقدامات قانونی لازم برای تعقیب مجرم
  • دفاع از حقوق قربانی در دادگاه
  • حفاظت از حقوق شخصی و حریم خصوصی

حق الوکاله و هزینه وکیل جرایم رایانه ای چقدر است ؟

هزینه وکیل جرایم رایانه ای را نمی توان به طور دقیق مشخص کرد و تنها راهی که می توان با استفاده از آن دستمزد وکیل جرایم رایانه ای را تخمین زد آن است که به صورت حضوری به دفتر وکالت این وکیل متخصص مراجعه کرد و در طی یک جلسه مشاوره حقوقی جریان پرونده خود را بیان کرد و مدارک و اسناد آن را به وکیل جرایم رایانه ای ارائه داد تا هزینه دقیق آن مشخص شود.
دستمزد وکیل جرایم رایانه ای به فاکتورهای مختلفی مانند: تجربه وکیل، جریان پرونده، نوع خدمات حقوقی ارائه شده و…. بستگی دارد. در حالت کلی مراجعه به وکیل جرایم رایانه ای دارای مزایای بسیار زیادی است و شامل خدمات گسترده ای می شود. از آنجایی که اسی ها و خسارت های وارد شده از جانب مرتکبان جرایم رایانه یا بسیار زیاد است باید بگوییم که با کمک وکیل جرایم رایانه ای می توان از تمامی این مسائل جلوگیری کرد و میزان آسیب و خسارت را تا حد زیادی کاهش داد، پس طبیعی است که هزینه وکالت وکیل جرایم رایانه ای در مقایسه با کارایی هایی که دارد کاملا مقرون به صرفه است.

 

مجموعه حقوقی وکیل فلاح با سال‌ها تجربه در بخش‌های گوناگون کیفری، حقوقی و سایر بخش‌های مرتبط با ارائه خدمات وکالت، جرایم رایانه‌ای، جرایم فضای مجازی، همراه با بهره‌مندی از تیم متخصص خود به ارزیابی تمامی پرونده‌های فوق پرداخته و راهنمایی‌ها و مشاوره‌های ضروری را در اختیار متقاضیان قرار می‌دهد. متقاضیان می‌توانند مشاوره آنلاین با وکیل جرایم اینترنتی با تیم متخصص این مجموعه تماس حاصل فرمایید و از مشاوره با کارشناسان و متخصصان این حوزه بهره‌مند شوید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

نوع مشاوره خود را انتخاب کنید.

برای درخواست مشاوره حضوری شماره خود را وارد کنید.