فهرست محتوا

وکیل امور مالیاتی کیست ؟

بی‌شک تاکنون نام وکیل مالیاتی یا مشاور مالیاتی به گوش شما خورده ‌است. تاکنون اگر دارای کسب‌ و کار بوده یا در بخش‌ های مالی سازمان‌ ها و شرکت ‌ها فعالیت کرده باشید بی ‌شک با این افراد آشنایی کامل دارید. حتما این سوال برای شما به ‌وجود آمده است که مشاور مالیاتی کیست؟ به چه کسی مشاوره مالیاتی یا وکیل مالیاتی گفته می ‌شود؟ وظایف مشاور یا وکیل مالیاتی چیست؟در این مقاله قصد آن داریم تا شما را با یکایک وظایف وکیل مالیاتی یا مشاور مالیاتی آشنا کنیم تا اگر یک کسب‌ و کار یا سازمان و شرکتی را اداره می‌ کنید و نیاز به کسی دارید که در زمینه مالیات شما را یاری کنند آشنایی کامل داشته باشید.
یک وکیل مالیاتی که مشاور مالیاتی نیز نامیده می ‌شود، در دنیای پیچیده و اغلب در حال تغییر مالیات ‌ها دارای تخصص کافی است. وکلای مالیاتی بر اساس تحقیقات، بررسی‌ ها و مصاحبه ‌هایی که انجام می ‌دهند بر اساس قوانین پیچیده مالیاتی اظهارنامه ‌های مالیاتی را از طرف شرکت ‌ها و سازمان ‌ها ارائه می ‌دهند.
در واقع وکلای مالیاتی متخصصانی هستند که به مردم و مشاغل کمک می‌ کنند تا نحوه رعایت قوانین مالیاتی را درک کنند. آن‌ ها ممکن است نماینده افراد، شرکت ‌ها یا سایر نهاد ها در اختلافات بر سر مالیات باشند. وکلای مالیاتی باید درک کاملی از انواع مالیات ‌ها و همچنین مقررات حاکم  بر عملیات آن‌ ها داشته باشند. قانون مالیات یک حوزه حقوقی فوق‌العاده پیچیده است، بنابراین برای مالیات ‌دهندگان مهم است که قبل‌ از تصمیم ‌گیری در مورد مالیات یا ارائه اظهارنامه، از مشاور مالیاتی حرفه‌ای استفاده کنند

یک وکیل مالیاتی می‌ تواند به مالیات ‌دهندگان در مورد اینکه چگونه قانون ممکن است بر آن‌ ها تاثیر بگذارد، به آن‌ ها کمک می کند تا تعیین کنند که آیا باید یک بخش را مورد ارزیابی مجدد قرار دهند یا خیر، و در تدوین استراتژی‌ هایی برای به حداقل رساندن بدهی مالیاتی کمک کند. وکلای مالیاتی ممکن است با هر تعداد از فعالیت‌ های مرتبط با مالیات ازجمله ایجاد یا تغییر ساختار نهاد های تجاری، تعیین نحوه مالیات شرکت‌ ها، نمایندگی مشتریان در جلسات اداری در مورد مالیات ‌هایشان و رسیدگی به اختلافات مالیاتی براساس درآمد داخلی، نماینده مالیات ‌دهندگان در برابر هیئت‌ های مالیاتی، مشاوره به مالیات ‌دهندگان درمورد مسائل مربوط به برنامه‌ ریزی املاک و غیره که به مالیات آن‌ ها مربوط می‌ شود از دیگر موضوعاتی است که یک وکیل مالیاتی می ‌تواند در آن دخالت داشته باشد.

وکیل امور مالیاتی کیست؟

چرا داشتن یک وکیل یا مشاور مالیاتی الزامی است ؟

قانون مالیات، حوزه‌ای از حقوق است که از دیرباز وجود داشته و نیازمند دانش تخصصی است. وکلای مالیاتی، افرادی هستند که در امور مالیاتی دارای تخصص بوده و می‌ توانند در مورد هر موضوع مربوط به مالیات راهنمایی ارائه دهند چه به ‌دنبال مشاوره در مورد نحوه به حداقل رساندن مالیات خود هستید و چه با صورت‌ حساب خدمات درآمد داخلی روبرو هستید که توانایی پرداخت آن را ندارید، یا کمک به بخشودگی جرائم مالیاتی کند یک وکیل مالیاتی می ‌تواند به حل مشکلات شما کمک کند. وکلای مالیاتی می ‌توانند درمورد کلیه فعالیت‌ هایی که مشمول حوزه مالیات هستند ازجمله درآمد، معاملات اموال و هدایا، مشاوره ارائه دهند. یک وکیل آگاه می ‌تواند تشخیص دهد که آیا مالیات برای شرایط خاص شما مناسب است یا خیر و می ‌تواند براساس خدمات درآمد داخلی یا در دادگاه به ‌منظور کاهش بار مالیاتی شما مذاکرات و دفاع خود را نیز ارائه دهد.

وکلای مالیاتی همچنین از قوانین فعلی و پیشنهادی که بر مالیات تاثیر می ‌گذارد مطلع هستند. اگر سوال خاصی در مورد اینکه چگونه قوانین جدید ممکن است بر وضعیت شما تاثیر بگذارد، دارید یک وکیل مالیاتی می ‌تواند به ‌صورت شفاف آن را برای شما ارائه دهد. علاوه ‌بر این، برخی از وکلای مالیاتی در انواع خاصی از مالیات‌ ها مانند مالیات بر دارایی، مالیات بر عایدی سرمایه، مالیات نقل‌ و انتقال، مالیات بین‌المللی و… تخصص دارند. پرونده‌ های مالیاتی آن‌ قدر سنگین و قوانین پیچیده‌ای دارند که باعث می ‌شود هر مؤدی مالیاتی را سردرگم سازد. برای مثال دفاع از پرونده ‌های مالیاتی بدون موکل همانند جنگیدن بدون سلاح می‌ باشد ؛  با توجه به اصلاحات قانون مالیات در چند سال اخیر و اعمال مالیات‌های سنگین از سوی دولت برای افراد، صاحبان سرمایه، صنعت، تولیدی‌ها و…. هر یک از این گروه‌ها که با این مالیات‌ها مواجه هستند، برای جلوگیری از ضرر و زیان‌های مالی و پرداخت مالیات‌هایی بیش از حد انتظار، نیاز به یک وکیل مالیاتی دارد تا بتواند از حق و حقوق این مجموعه‌ها و افراد دفاع کند و بهترین راه حل را در این مواقع ارائه دهد. در زیر دلایل نیاز به یک وکیل امور مالیاتی را به صورت کوتاه و مختصر بیان کرده‌ایم :

تماس با وکیل امور مالیاتی

درخواست وکیل امور مالیاتی

قوانین مالیاتی پیچیده : پیچیده شدن قوانین مالیاتی سبب شده است که در صورت عدم آگاهی از این قوانین و انجام اقدامات مناسب با جرائم مالیاتی مواجه شوید. این مسئله نیاز به یک فرد متخصص و کارشناس در امور مالی و مالیاتی را الزامی نشان می‌دهد.

بهبود عملکردهای مالی : برای جلوگیری از ایجاد مشکلات مالیاتی و اعمال جرائم سنگین مالیاتی و همچنین تنظیم اظهارنامه‌ و قراردادها، لایحه‌ها و صورت حساب‌هایی دقیق و شفاف در جهت بهبود عملکردهای مالی، انجام مشاوره مالی و مالیاتی ضروری است.

ناآگاهی از قوانین مالیاتی : وکیل مالیات با آگاهی کامل از قوانین مالی و مالیاتی و تمامی بندها و تبصره‌ها به شما کمک می‌کند از ارتکاب به تخلفات مالیاتی پرهیز کنید. همچنین با تجربه بالای خود، از حقوق شما در اداره مالیات به صورت تمام و کمال دفاع خواهد کرد.

جلوگیری از تخلفات مالیاتی :  وکلای مالیاتی در بسیاری از جلسات مالیاتی حضور پیدا کرده و با دفاع از اظهارنامه‌های مالیاتی از ثبت تخلفات مالیاتی توسط اداره مالیات و سایر ادارات مربوطه جلوگیری می‌کند، در واقع تمامی امور مالیاتی شما را برعهده می‌گیرد.

دلایل نیاز به یک وکیل امور مالیاتی

خدمات و وظایف وکیل امور مالیاتی در چه زمینه هایی است ؟

وظیفه اصلی هر شخصی به عنوان وکیل مالیاتی یک مجموعه در وهله اول، کاهش میزان مالیاتی است که فرد یا اشخاص حقیقی و حقوقی (کلیه کسب و کارها، شرکت‌ها و مجموعه‌ها) باید به دولت پرداخت کند را کاهش دهد. در واقع وکیل مالیاتی باید با آگاهی و اشراف کامل بر قوانین، بندها و پرونده‌های مختلف، راهی را برای پرداخت مالیات کمتر پیدا کند و از موکل خود در اداره مالیات بتواند به خوبی دفاع کند. بطور یک وکیل مالیاتی برای کاهش مالیات‌های مقرر شده و همچنین دفاع از تخلفات مالیاتی و پرونده‌هایی با مشکلات مالی و مالیاتی، به دو روش زیر عمل می‌کند:
۱.پشتیبانی مالیاتی : اولین وظیفه‌ای که هر وکیل مالیاتی به عهده دارد، تنظیم دقیق و شفاف تمامی صورت‌های مالی و اظهارنامه‌ها است، به گونه‌ای که از بروز جرائم مالی و مالیاتی جلوگیری شود. همچنین یک وکیل مالیاتی با آگاهی کامل از قوانین باید فرد موکل و یا در صورت وکالت مجموعه، مدیران و کلیه پرسنل مالی یک شرکت یا مجموعه را با این قوانین و همچنین بایدها و نباید های مالیاتی آشنا کند تا به گونه‌ای عملکرد آن‌ها در روندهای مالی بهبود یابد تا بتوانند حداقل مالیات‌ها را متحمل شوند و در اظهارنامه‌ها و پرونده‌هایی که به اداره مالیات تحویل می‌دهند، کمترین مغایرتی وجود داشته باشد. همچنین باید کلی پرسنل مالی را از آخرین تغییرات قوانیت مالیاتی و مالی، آگاه کند.
۲.دادرسی مالیاتی : در دست‌گرفتن و رسیدگی به پرونده‌ی مالیاتی یک شرکت در اداره مالیات و رفع مشکلات مربوط به آن در مراجع قانونی و حل اختلافات از دیگر وظایف یک وکیل یا مشاور مالیاتی می‌باشد. صاحبان مشاغل و شرکت‌ها و سازمان‌ها موظف‌اند که هرساله در زمان مقرر و مشخصی اظهارنامه مالیاتی را پر کرده و به اداره مالیات ارسال کنند. گاهی اوقات اظهارنامه‌ ی مالیاتی شرکت مورد قبول ممیز مالیاتی واقع نشده و مبلغ دیگری برای مالیات شرکت بیان می‌کند. در چنین مواقعی نیاز است که فردی باتجربه بتواند در مراجع رسیدگی و حل اختلافات مالیاتی از اظهارنامه‌ی شرکت دفاع کرده و مانع از پرداخت مالیات بیشتر توسط شرکت شود. وکیل مالیاتی با تخصص و تجربه و تسلطی که به قوانین مربوط به مالیات دارد می‌تواند در مراجع رسیدگی و حل اختلاف حضور پیدا کرده و با دفاع از اظهارنامه شرکت به آن‌ها در پرداخت مالیات کمتر کمک نماید

ویژگی های یک وکیل مالیاتی متخصص

ویژگی های یک وکیل مالیاتی خوب چیست ؟

  • توانایی تشخیص و حل مشکلات پرونده‌های مالی و مالیاتی
  • دارای حداقل مدرک کارشناسی در یکی از رشته‌های
  • حسابداری، مدیریت مالی، حقوق و …
  • آشنا با روند تشکیل پرونده مالیاتی و پیگیری پرونده‌ موکل خود در ادارات مالیات
  • وکیل مالیاتی باید تعاملات اجتماعی خوبی داشته باشد
  • تسلط کامل بر قوانین و بخشنامه ها و مطالعه روزانه آیین نامه‌های مالیاتی
  • آشنایی با روندهای مالی
  • مهارت بالا در عملکرد جهت حل کامل اختلاف های مالیاتی
    تسلط بسیار بالا بر فنون مذاکره و توانایی بالا در تنظیم اظهار نامه‌ها و لایحه‌ها

انواع مالیات در ایران؛ چند نوع مالیات داریم؟

مالیات و انواع آن در ایران به ۲ دسته کلی تقسیم می شوند. هر کدام از این ۲ دسته مالیات در ایران زیر مجموعه های خود را دارند :

مالیات های مستقیم :

در مجموعه مقررات مالیاتی، مالیات‌های مستقیم به دو صورت مالیات بر درآمد و مالیات بر دارایی محاسبه می‌شوند. مالیات بر درآمد در واقع آن است که هنگام دریافت هرنوع درآمدی (شامل حقوق، املاک، کشاورزی و…) مبلغی به عنوان مالیات از آن کسر می‌شود و مبلغی که تحت عنوان درآمد به دست شما می‌رسد، با کسر مالیات است. مالیات بر دارایی مانند املاک و مستغلات، مالیات بر ارث، حق تمبر و …. نیز به صورت سالانه بر تمام دارایی‌های یک فرد وارد می‌شود.

مالیات های غیر مستقیم :

رایج‌ترین نوع مالیات غیر مستقیم مالیات بر مصرف است که هنگام خرید کالاها و محصولات آن را می‌پردازیم. از انواع دیگر و مثال برای مالیات غیر مستقیم مالیات بر ارزش افزدوه و مالیات‌های گمرکی است. برای محدود کردن واردات و تقویت تولید داخلی برخی مالیات‌های سنگین بر کالاهای گمرکی وارد می‌شود.
تفاوت بین مشاور و وکیل مالیاتی

آیا بین وکیل مالیات و مشاور امور مالیاتی تفاوتی وجود دارد؟

در بین این دو واژه تفاوت هایی جزئی وجود دارد. در حالت کلی این دو مورد را یکی در نظر می گیرند. تفاوت هایی برای مشاور و وکیل مالیاتی در نظر خواهند گرفت.تفاوت اصلی وکیل و مشاور مالیاتی در موارد زیر است :

مشاور مالیاتی در جلسات اختصاصی هیات مالیاتی شرکت نمی کند. فقط وظیفه مشاوره بر دوش این فرد است. جلسات حل اختلاف های مالیاتی تنها مخصوص وکلای مالیاتی است. مشاور فقط راهکار پیش پای موکل قرار می دهد. البته مشاوره در زمینه مالیاتی بیشتر برای امور ایده پردازی مناسب می باشد. پیشنهادهای مشاوره برای روند سرمایه گذاری و تغییرات در روند کلی بسیار تاثیر گذار خواهند بود.

از جانبی وظایف وکلای مالیاتی بیشتر و سنگین تر از مشاوره می باشد. انتخاب بهترین روش برای دفاع در هیات وظیفه اصلی وکلای مالیاتی است. با کمک این انتخاب می توان دفاعیه بسیار عالی را در زمینه پرونده های مودی ارائه داد. سرمایه گذاری و تغییرات در روند شرکت نیازمند یک وکیل کارکشته برای هموار سازی مسیر پیش رو است. این کار فقط از عهده وکیل بر می آید. مشاور تنها می تواند مسیر پیش روی شما را روشن کند.

یک وکیل دعاوی املاک حتما باید بر اجرای احکام بعد از رای قاضی نیز نظارت و پیگیری کند تا حقوق موکل تمام و کمال مورد حمایت قرارگیرد چراکه اجرای احکام چالش برانگیز ترین و آخرین مرحله قانونیست اما بسیاری از وکلا دراین مرحله موکل را همراهی نمی کنند.

۳مرحله برای حل مشکلات مالیاتی شما

اگر برای رفع مشکلات مالیاتی خود تصمیم به انتخاب مشاور و یا وکیل مالیاتی از مجموعه حقوقی وکیل فلاح گرفته‌اید، تنها سه مرحله تا پایان این مشکلات مالیاتی و کاهش هزینه‌های مالیاتی خود فاصله دارید. در واقع با انجام این سه مرحله شما به اهداف خود در استخدام یک وکیل امور مالی و مالیاتی خود، دست خواهید یافت. این سه مرحله عبارتند از :

  1. مشاوره کارشناسی جهت بررسی پرونده : ارائه مشاوره تخصصی مالیاتی و تحلیل و آنالیز پرونده مالیاتی شما درابعاد مختلف توسط کارشناسان مجرب
  2. رفع مشکل مالیاتی شما توسط وکیل : انجام کلیه امور لازم توسط وکلا و دفاع از حقوق شما در اداره مالیات و سایر مراکز مربوطه
  3. اعطای وکالت : اعطای وکالت از طرف شما به مجموعه
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

نوع مشاوره خود را انتخاب کنید.

برای درخواست مشاوره حضوری شماره خود را وارد کنید.